Zamek Bierzgłowski
Blog,  Kujawsko-Pomorskie,  Polska

Zamek Bierzgłowski i Bierzgłowo odwiedziliśmy i opisaliśmy

Byliśmy tu podczas naszej wycieczki po okolicach Torunia. Wcześniej widzieliśmy Papowo Biskupie, Chełmżę i Grzywnę, a teraz przyszła kolej na Bierzgłowo. Mieliśmy nadzieję na równie ciekawe miejsca

Zamek Bierzgłowski

Zamek Bierzgłowski i Bierzgłowo – Bierzgłowo

Była tu siedziba komturii bierzgłowskiej, a po 1466 roku starostwa bierzgłowskiego. Zygmunt I w 1520 roku darował je radzie miejskiej Torunia. Przyjechaliśmy obejrzeć gotycki kościół pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Parafię utworzono już w XIII wieku, a kościół wzniesiono na przełomie XIII i XIV wieku. W XVI wieku przejściowo w świątyni urzędowali ewangelicy, a pod koniec XVII wieku popadła w ruinę. Kościół odnowiono w XIX wieku, a wcześniej postawiono jeszcze drewnianą dzwonnicę.

Kościół nie jest duży, uroku dodają mu polne kamienie, z których jest częściowo zbudowany. Szczególnie ładnie wyglądały trzy ołtarze barokowe i rokokowe i oryginalny strop kasetonowy z 1936 roku. Drewniana dzwonnica, o której wspominałam, znajduje się na przykościelnym cmentarzu.

W tej samej miejscowości znajduje się też zabytkowy wiatrak, XIX-wieczny. My widzieliśmy go z daleka.

Zamek Bierzgłowski i Birzgłowo. Kościół w Bierzgłowie z zewnątrz
Kościół z zewnątrz i wokół cmentarz
Ołtarze w kościele
Ołtarze
Zamek Bierzgłowski i Bierzgłowo. Wiatrak w oddali
Wiatrak w oddali

Zamek Bierzgłowski i Bierzgłowo – Zamek Bierzgłowski

Znajduje się tu dziś Diecezjalne Centrum Kultury. Z zamku krzyżackiego niewiele zostało. A szkoda, bo była to jedna z najstarszych, krzyżackich budowli obronnych, wzniesiona w latach 1270-1305. Pierwszym komturem był Arnold Kropf. Podczas wojny trzynastoletniej zamek zajęły wojska Związku Pruskiego i stał się siedzibą prokuratora krzyżackiego. O kolejnych właścicielach już pisałam. Nie wspomniałam jednak o pożarze, który miał miejsce w 1522. W 1840 roku przeszedł w ręce prywatne. Wtedy odbudowano skrzydło południowo-zachodnie i wieżę bramną. Kolejny pożar wybuchł w 1908 roku. Zamek kolejny raz zrekonstruowano.

Biskup Chełmiński Stanisław Okoniewski, kupił budynek na potrzeby diecezji w 1933 roku. Powstał w nim Dom Rekolekcyjny. Po II wojnie mieścił się tu dom opieki społecznej, a od 1992 roku właścicielem jest Diecezja Toruńska.

Po wejściu na teren zamku przez odbudowaną bramę od razu było widać, że z pierwotnego zamku krzyżackiego niewiele zostało. W murze północnym zamku wysokiego znajduje się portal z około 1300 roku z trójpolowym tympanonem. Jest tu postać rycerza na koniu i dwaj rycerze. Kaplicy nie widzieliśmy, bo trwało w niej nabożeństwo. Ale pospacerowaliśmy trochę po terenie, korzystając z ciszy, sprzyjającej refleksjom. Niestety, nie mogliśmy się na długo poddać kontemplacyjnemu nastrojowi, bo czekały na nas inne miejsca.

Zamek Bierzgłowski. Brama
Najstarsza w zamku rzeźba
Rzeźba, o której była mowa

chcecie odwiedzić więcej miejsc w Kujawsko-Pomorskim, zerknijcie tu;

jesteście ciekawi, co u nas słychać, śledźcie nas na Facebooku i Instagramie.

lubicie zwiedzać Polskę, kupcie naszego ebooka, szczegóły znajdziecie w tym wpisie, a klikając na zdjęcie poniżej, przeniesiecie się do naszego sklepu.