Grzywna
Blog,  Kujawsko-Pomorskie,  Polska

Grzywna, kościół po przejściach, który udało nam się zobaczyć

Po zwiedzeniu Chełmży podjechaliśmy pod kościół w Grzywnie. Zamknięte drzwi nie wróżyły niczego dobrego. Zdjęć nie udało się zrobić nawet przez kratę, bo wnętrze zasłaniała drobna siatka. Postanowiliśmy jednak działać i Marcin zadzwonił do księdza proboszcza. Ksiądz początkowo bardzo niechętnie rozmawiał. Wkrótce jednak okazało się, że miał powód, bo do kościoła niedawno się włamano.

Grzywna kościół

Grzywna historia kościoła

Jest to jeden z najstarszych kościołów na Ziemi Chełmińskiej. Tutejsza parafia powstała w końcu XIII wieku, a kościół pochodzi z przełomu XIII i XIV wieku. Ufundował go właściciel Grzywny, biskup kujawski Wisław. Kościół jest pod wezwaniem św. Katarzyny Aleksandryjskiej. W 1600 roku nad zachodnią kruchtą wzniesiono wieżę z mury pruskiego, która przetrwała do początków XX wieku. Pewnie teraz zastanawiacie się, po co o tym piszę skoro wieży już nie ma? Otóż po jej rozebraniu odkryto w dolnych partiach blend szczytu kościoła ceramiczne, gotyckie figurki z Połowy XIV wieku. W 2012 roku po konserwacji trafiły do wnętrza kościoła. Dzięki życzliwości księdza proboszcza mogliśmy je zobaczyć.

Ołtarze i ceramiczne figurki
Grzywna. Ołtarze i ceramiczne figurki

Co jeszcze widzieliśmy w kościele

W ołtarzu głównym znajduje się rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem z 1500 roku i to do niej dobierał się złodziej. Na szczęście mu się nie udało. Na ścianach prezbiterium są fragmenty polichromii z XVII, XVIII wieku i wcześniejszych. Przedstawiają sceny z życia św. Katarzyny Aleksandryjskiej. W kościele są też barokowe ołtarze boczne i ładna ambona.

Na zewnętrznej ścianie kościoła obejrzeliśmy jeszcze zagadkową, terakotową płaskorzeźbę, przedstawiającą jelenia z dwiema głowami. Nikt jeszcze nie odgadł, dlaczego jeleń tak wygląda. Może macie jakieś koncepcje.

Ołtarz główny
Grzywna. Ambona w kościele
Ambona
Dwugłowy jeleń

Po tej wizycie zadumaliśmy się trochę, bo sami wielokrotnie narzekamy na zamknięte kościoły. Ale po opowieści o włamaniu, trochę nam się optyka zmieniła. Nie znaczy to oczywiście, że chcielibyśmy, aby kościoły były zamknięte. Raczej może warto pomyśleć o zabezpieczeniach: alarmie, kamerze. Szkoda by było, gdyby łupem złodzieja padła średniowieczna rzeźba. Zresztą szkoda też okna witrażowego, które wybił. Myślę, że to władze zarówno lokalne, jak i wojewódzkie powinny wesprzeć kościół w zabezpieczeniu cennych skarbów, a jednocześnie przyczynić się do udostępnienia świątyń zwiedzającym.

chcecie odwiedzić więcej miejsc w Kujawsko-Pomorskim, zerknijcie tu;

jesteście ciekawi, co u nas słychać, śledźcie nas na Facebooku i Instagramie.

lubicie zwiedzać Polskę, kupcie naszego ebooka, szczegóły znajdziecie w tym wpisie, a klikając na zdjęcie poniżej, przeniesiecie się do naszego sklepu.