Kościół w Bliznem
Blog,  Podkarpackie,  Polska

Kościół w Bliznem na liście UNESCO, całkiem zasłużenie

Kiedy już nacieszyliśmy się Krosnem, ruszyliśmy zwiedzać okolice. Pierwsze na naszej liście było Blizne. Pamiętaliśmy drewniane kościoły w Małopolsce w Binarowej, Lipnicy Murowej, Dębnie i Sękowej, byliśmy ciekawi, jak wyglądają te na Podkarpaciu.

Kościół w Bliznem

Kościół w Bliznem – historia

Świątynia pod wezwaniem Wszystkich Świętych, uznawana jest za jeden z najcenniejszych zabytków architektury drewnianej w Polsce. Na liście UNESCO znajduje się cały zespół plebańsko-kościelny. Kościół ma charakter obronny, wybudowano go w stylu gotyckim. Powstał przed 1470 rokiem. Bogatą polichromią ozdobiono go po raz pierwszy w roku 1549. Piszę po raz pierwszy, bo później dokładano kolejne warstwy polichromii w stylu charakterystycznym dla danej epoki. Dopiero w pierwszej połowie XVII wieku dobudowano wieżę.

Wnętrze kościoła

Nasze zwiedzanie

Kiedy podjechaliśmy do kościoła zastaliśmy drzwi zamknięte. Postanowiliśmy obejść budynek dookoła, obserwując jego budowę. A zbudowany został na zrąb z bali modrzewiowych, a nie, jak podają w różnych opisach, jodłowych. Tego już się dowiedzieliśmy, kiedy przyszła pani przewodniczka. Powód jej spóźnienia był bardzo ważny, bo chciała przywitać przyjeżdżającego prawnuka. Wykazaliśmy pełne zrozumienie.

Kiedy weszliśmy do środka oniemieliśmy ze zdziwienia, bo kościół jest cały pomalowany. Obejrzeliśmy najstarsze polichromie, a potem te późniejsze. Dowiedzieliśmy się, że wieś Blizne była bogata, należała do Władysława Jagiełły, który po bitwie pod Grunwaldem osiedlił tu biorących w niej udział chłopów. Dostali ziemię i las i przez 25 lat byli zwolnieni z płacenia podatków. O ich bogactwie świadczą wizerunki świętych, które ufundowali i podpisali.

Przewodniczka zwróciła nam uwagę na malowidła z kwiatami zdobiące ściany i sklepienie. Żaden kwiat nie powtarzał się.

Ołtarz główny pochodzi z 1700 roku, ołtarze boczne są z XVII wieku, a tym z lewej strony jest gotycka rzeźba Madonny. Zwróciliśmy uwagę na renesansową ambonę. Prowadziły na nią bardzo wąskie schody, co świadczy o tym, że księża niegdyś mieli właściwą figurę.

Na chórze są działające organy. Na ścianie nawy północnej przedstawiono sąd ostateczny. Wizerunek małego diabła zachował się w tak dobrym stanie, że podczas renowacji nie musiano z nim nic  robić.

Kościół w Bliznem. Ambona
Ambona
Polichromia
Kościół w Bliznem. Ołtarz boczny
Ołtarz boczny

Kościół w Bliznem – jeszcze spacer dookoła świątyni

Po wyjściu na zewnątrz, obejrzeliśmy ogrodzenie kościoła, na które składały się 365 belek i cztery kapliczki. Belek nie liczyliśmy, ale wierzymy przewodniczce. Obejrzeliśmy pozostałe budynki wchodzące w skład zespołu, czyli wikarówkę, organistówkę i lamus.

Na nas kościół w Bliznem zrobił duże wrażenie, jeżeli będziecie w pobliżu koniecznie go zobaczcie.

lubicie województwo podkarpackie, zerknijcie tu;

szukacie ciekawych miejsc w Polsce, kupcie nasz ebook, szczegóły na jego temat znajdziecie w tym wpisie, a klikając w poniższy obrazek, przeniesiecie się do naszego sklepu.

My spaliśmy w Krośnie. Poniższy link jest afiliacyjny, będzie nam miło, gdy z niego skorzystacie.