Blog,  Polska,  Wielkopolskie

Zwiedzanie Ostrowa Lednickiego

Opisując Park Etnograficzny w Dziekanowicach wspomniałam, że organizacyjnie jest on połączony z Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, obiecałam też napisać o tym ważnym dla Polski miejscu. Dziś pora na spełnienie obietnicy, czyli na zwiedzanie Ostrowa Lednickiego. Jak już wspomniałam w tekście o skansenie, tam kupiliśmy bilet do obu obiektów.

Zrekonstruowana brama

Stodoła

Zwiedzanie Ostrowa Lednickiego należy rozpocząć od stodoły, tak popularnie nazywa się muzeum, w którym zgromadzono przedmioty wydobyte przez archeologów z ziemi i jeziora. Są tu też makiety, wystawy i można się wiele ciekawych rzeczy dowiedzieć.

Łódź dłubanka
Dawna waga
Lednickie skarby

Ostrów Lednicki to miejsce wyjątkowe, bo właśnie tu pierwsi władcy piastowscy wznieśli jedną ze swych ważniejszych rezydencji. Wybrali wyspę na jeziorze Lednica. Najważniejszy okres dla tego miejsca rozpoczyna się na przełomie IX/X wieku. Są tu pozostałości grodu Mieszka I i Bolesława Chrobrego oraz ruiny wzniesionych przez nich budowli – pałacu z kaplicą i kościoła, ale o tym będzie za chwilę.

Wróćmy do wystawy, która nosi tytuł „Ostrów lednicki. Pod niebem średniowiecza”. Podzielona została tematycznie i można obejrzeć przedmioty i makiety obrazujące życie grodu za pierwszych Piastów. Z jeziora wydobyto świetnie zachowane łodzie dłubanki. Nam przypomniały łodzie Wikingów oglądane w Vasamusset. No może to porównanie nieco na wyrost.

Na wystawie można też oglądać jeden z największych w Europie zbiór wczesnośredniowiecznego uzbrojenia. Na nas duże wrażenie zrobiła stauroteka, czyli relikwiarz na fragment Krzyża Chrystusowego. Została wystawiona na środku sali, w której wyjaśniano kult Drzewa Świętego.

Średniowieczne uzbrojenie
Relikwiarz

Ostrów Lednicki

Po obejrzeniu tej ciekawej wystawy pojechaliśmy dalej do Ostrowa Lednickiego. Nad naszymi głowami zebrały się gęste chmury, ale się nimi nie przejmowaliśmy. Ruszyliśmy w stronę promu, bo na wyspę można dostać się tylko za jego pomocą. Nie musieliśmy zbyt długo czekać, bo prom pływa w tą i z powrotem, jak tylko znajdą się chętni. Na drugim brzegu powitały nas rzeźby dziwnych wojów, jak się okazało dzieła Juliana Bossa-Gosławskiego, który mieszkał i tworzył we wsi Rybitwy nad jeziorem Lednica. Część prezentowanych rzeźb była wystawiona na wystawie EXPO 2000 w Hanowerze. Nas nie zachwyciły.

Prom
Powitanie

Zwiedzanie Ostrowa Lednickiego – pozostałości pałacu

Najważniejszym obiektem na wyspie są pozostałości wzniesionej za czasów Mieszka I kamiennej budowli. Została wzniesiona w stylu przedromańskim z płaskich kamieni. Obiekt w pierwszym okresie od połowy X wieku pełnił funkcję pałacu książęcego z kaplicą dworską – służącą również jako baptysterium, o czym świadczą dwa baseny chrzcielne. W późniejszym czasie dobudowało wieżę w stylu romańskim, którą dolną kondygnację stanowiła krypta.

Archeolodzy doszli do wniosku, że budowla pełniła funkcje reprezentacyjno-mieszkalne, a największym jej pomieszczeniem była aula, której strop podtrzymywały dwa filary, ich podstawy są widoczne do dziś.

Odkryte w kaplicy baseny chrzcielne mogą sugerować, że właśnie w tym miejscu odbył się chrzest Mieszka w 966 roku. Jednak trzeba przyznać, że naukowcy nie mają co do tego pewności.

Pozostałości pałacu
Być może tu odbył się chrzest Mieszka I

Schyłek świetności przyniosło załamanie wczesnopiastowskiego państwa, a więc walki dynastyczne po śmierci Bolesława Chrobrego, reakcja pogańska oraz najazd księcia czeskiego Brzetysława. Po odbudowie państwa przez Kazimierza Odnowiciela gród na Ostrowie został siedzibą kasztelana. Jego kres przyniósł najazd krzyżacki w 1331 roku.

W XIX wieku ówczesny niemiecki właściciel wyspy wywiózł 400 wozów kamieni z ruin pałacu.

Ale wróćmy do pałacu, który w ostatnich latach był prawdopodobnie siedzibą kasztelana. W murach kaplicy cmentarnej ukryto skarb monet – kwartników śląskich i groszy praskich z XIV wieku. Został on odkryty w latach 80-tych XX wieku.

Drugą ważną budowlą, której fundamenty się zachowały był kościół grodowy. W centrum nawy odkryto dwa kamienne grobowce. Ich umiejscowienie świadczy o wysokiej pozycji pochowanych w nim osób. Być może było to miejsce pochówku synów Bolesława Chrobrego. To właśnie w pobliżu kościoła odkryto wspomnianą już przeze mnie staurotekę.

Pozostałości Kościoła

Jezioro i rośliny

W jeziorze po obu stronach wyspy można jeszcze dostrzec pale po starych mostach. Nas jednak bardziej zainteresował ogródek obsiany dawnymi roślinami. Mimo kropiącego deszczu zatrzymaliśmy się tu na dłużej i odkryliśmy całkiem swojski bób.

Pale w jeziorze
Zwiedzanie Ostrowa Lednickiego – rośliny

Ciekawe jest, że w grobie pielgrzyma odkryto muszlę św. Jakuba z XIII wieku, świadczy to o tym, że Ostrów Lednicki znajdował się na trasie pielgrzymkowej do Santiago de Compostela.

zwiedzanie Ostrowa Lednickiego
W tym miejscu znaleziono muszlę

Spacer po wyspie zajął nam pół godziny, ale trzeba przyznać, że wiszące na niebie chmury znacznie przyspieszyły nasze zwiedzanie. A tak na koniec napiszę wam, że byliśmy bardzo zadowoleni z naszej wycieczki, dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, obejrzeliśmy interesujące przedmioty, no i przeprawiliśmy się promem.

Przy pisaniu tego tekstu pomógł mi Informator „Ostrów Lednicki” wydany przez Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy,

My spaliśmy w Poznaniu, więc tu znajdziecie aktualne promocje.

chcecie odwiedzić więcej miejsc w Wielkopolsce, zerknijcie tu;

interesuje Was, co na bieżąco u nas słychać, śledźcie nas na Facebooku i Instagramie.

Jeśli lubicie jeździć po Polsce, kupcie naszą książkę, szczegóły na jej temat znajdziecie w tym wpisie, a gdy klikniecie w poniższy obrazek, przeniesiecie się do naszego sklepu.