Blog,  Polska,  Wielkopolskie

Zwiedzanie Bramy Poznania

Pisząc o poznańskiej wystawie „Imagines Medii Aevi” wspomniałam, że brakowało mi przekazu multimedialnego, ale okazało się, że opowieść multimedialna o początkach państwa polskiego także się w Poznaniu znajduje. Jest to Brama Poznania. Aby ją zobaczyć musieliśmy pojechać do najstarszej części miasta, w okolice Katedry. Modernistyczny budynek znajduje się nad rzeką Cybiną. Ze zrewitalizowaną śluzą katedralną połączony jest specjalną kładką. Budynek główny przecina szczelina z widokiem na Katedrę. Trzeba przyznać, że wszystko to robi naprawdę wspaniałe wrażenie, a to dopiero początek.

Budynek robi wrażenie

Zwiedzanie Bramy Poznania – instrukcja obsługi

Po kupieniu biletów musieliśmy poczekać około pół godziny na swoją kolej, bo ma ekspozycję może wejść określona ilość osób. Przed zwiedzaniem dostaliśmy audio przewodnik, była też krótka lekcja, jak z niego korzystać. Osobny przewodnik jest dla osób dorosłych, inny dla rodzin z dziećmi. Nagranie można traktować w sposób indywidualny. Najpierw słucha się wstępu, a potem można uzupełniać wiedzę.

Zwiedzając poszczególne sale mieliśmy okazję dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy zarówno o początkach państwa polskiego, jak i o historii Ostrowa Tumskiego, na którym wzniesiono poznańską Katedrę.

Widok na Katedrę

Zwiedzanie Bramy Poznania – wystawa

Wystawa podzielona jest na cztery symboliczne części. Pierwsza sala „Woda” mówi o przełomie, jakim było przyjęcie przez Mieszka I chrztu. Sala „Złota” opowiada o przepychu „wieków złotych”, czasie rozkwitu państwa. Symbolem tego okresu jest złota kaplica w Katedrze. Sala „Witraż” przedstawia wiek XX. Ekspozycja kończy się tunelem filmowym. Film opowiada o wyzwaniach i możliwościach.

Nam muzeum bardzo przypadło do serca. Oprócz informacji „obowiązkowych” w każdej sali słuchaliśmy dodatkowych. Spędziliśmy tu naprawdę dużo czasu i ani przez chwilę się nie nudziliśmy.

Zwiedzanie Bramy Poznania – ekspozycja
Sala Złota
Też Sala Złota, pewnie była najbardziej fotogeniczna

Dzięki kładce można dostać się na wyspę i kontynuować zwiedzanie słuchając audio przewodnika. Nam zabrakło na to czasu, ale postanowiliśmy jeszcze odwiedzić jeszcze Rezerwat Archeologiczny „Genius loci”. Najpierw obejrzeliśmy trójwymiarowy film o grodzie na Wyspie Tumskiej, a potem zwiedzaliśmy wystawę. Są na niej eksponaty archeologiczne wydobyte podczas wykopalisk, a także fragment wału obronnego grodu z początku X wieku.

Wystawa archeologiczna
Na koniec budynek raz jeszcze, bo nam się podobał

chcecie odwiedzić więcej miejsc w Wielkopolsce, zerknijcie tu;

interesuje Was, co na bieżąco u nas słychać, śledźcie nas na Facebooku i Instagramie.

Jeśli lubicie jeździć po Polsce, kupcie naszą książkę, szczegóły na jej temat znajdziecie w tym wpisie, a gdy klikniecie w poniższy obrazek, przeniesiecie się do naszego sklepu.