Kłóbka
Blog,  Kujawsko-Pomorskie,  Polska

Kłóbka ciekawy skansen niedaleko Włocławka, warto się wybrać

O istnieniu tego skansenu nie mieliśmy pojęcia. Po intensywnym zwiedzaniu województwa świętokrzyskiego przyszła kolej na kujawsko-pomorskie. Podczas przygotowań natknęliśmy się na informacje o Kłóbce. Wracając z Bydgoszczy, wstąpiliśmy i była to dobra decyzja.

Kłóbka jedna z chałup w skansenie
Jedna z chałup w skansenie

Kłóbka – jaki to skansen?

W skansenie dowiedzieliśmy się, jak żyło się we wsi dobrzyńskiej i kujawskiej. Zwiedzanie zajęło nam trochę czasu, bo 18 obiektów ustawiono na terenie 13 hektarów. Po skansenie oprowadzała nas przewodniczka, bo tylko podczas takiego oprowadzania można zobaczyć wnętrza obiektów. Skansen jest ciągle rozbudowywany i docelowa ma się w nim znaleźć 40 obiektów. Te, które widzieliśmy, pochodzą z końca XVIII, XIX i początku XX wieku.

Chałupy, stodoły, budynki inwentarskie tworzą trzy zgrupowane obiekty gospodarskie. Dwa z nich pochodzą z Kujaw, a jeden z ziemi dobrzyńskiej. Zwiedziliśmy też kuźnię i pracownię garncarską oraz młyn. Odwiedziliśmy szkołę, remizę strażacką i dawną karczmę. Bardzo żałowaliśmy, że w karczmie, ale i w całym skansenie nie można było kupić nic do jedzenia. A głód nam doskwierał.

W skansenie nie mogło zabraknąć kościoła i nie zabrakło. Świątynia pierwotnie stała w Brzeźnie na ziemi dobrzyńskiej. W tym kościele msze odprawiano w rycie trydenckim, po łacinie, a kapłan stał przodem do ołtarza, ale tyłem do wiernych. Ołtarz główny jest z pierwszej połowy XVIII wieku.

Wszystkie te budynki położone są w pięknym miejscu, dodatkowo wzbogaconym o rośliny charakterystyczne dla regionu. I coś dla dzieci: żyją tu też zwierzęta, które sprawiają pewien kłopot, bo zwłaszcza króliki rozmnażają się bardzo szybko.

Dom bogatego gospodarza
Kłóbka. W zagrodzie
W zagrodzie
Woatrak
Wiatrak
Kłóbka. Króliki, które się szybki rozmnażają
Króliki, które się szybko rozmnażają
Budynek dawnej szkoły
Kłóbka budynek dawnej szkoły
Klasa
Malutki kościół
Kłóbka. W kościele, ambona
W kościele

Pałac

Po skończeniu wycieczki z przewodniczką udaliśmy się do dworu. Niegdyś był siedzibą rodu Orpiszewskich. Wzniesiono go w połowie XIX wieku. Maria z Wodzińskich Orpiszewska to młodzieńcza miłość Fryderyka Chopina, który oświadczył się jej w roku 1836. Do małżeństwa jednak nie doszło. Maria mieszkała w Kłóbce do swojej śmierci w 1896 roku.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu na temat dworu i jego byłych mieszkańców. Później przyszła kolej na wnętrza urządzone meblami z epoki oraz wystawę twórczości malarskiej Marii Wodzińskiej Orpiszewskiej. Nie mogło też zabraknąć pomieszczeń gospodarskich, czyli pralni, kuchni i spiżarni.

Kłóbka. Pałac
Pałac
Jadalnia

Kłóbka – informacje praktyczne

• Z autostrady A-1 trzeba zjechać do Kłóbki na węźle Kowal.
  • Przy skansenie znajduje się bezpłatny parking.
  • Skansen można zwiedzać od 1 maja do 31 października w godzinach 10.00-18.00; od 1 listopada do 30 kwietnia od godziny 10.00 do 16.00. Skansen jest nieczynny w poniedziałki oraz w święta.
  • Bilet normalny na zwiedzanie dworu i wsi z przewodnikiem kosztuje 18 zł.
  • Inne szczegóły znajdziecie na tej stronie.

chcecie odwiedzić więcej miejsc w Kujawsko-Pomorskim, zerknijcie tu;

jesteście ciekawi, co u nas słychać, śledźcie nas na Facebooku i Instagramie.

lubicie zwiedzać Polskę, kupcie naszego ebooka, szczegóły znajdziecie w tym wpisie, a klikając na zdjęcie poniżej, przeniesiecie się do naszego sklepu.