Blog,  Lubuskie,  Polska

Dawny klasztor cystersów w Gościkowie, kiedyś w Paradyżu

Ostatni weekend spędziliśmy w województwie lubuskim. Zwiedziliśmy tam między innymi piękny, dawny klasztor w Gościkowie. Dziś mieści się w nim seminarium duchowne i jeden z kleryków wcielił się w rolę naszego przewodnika. Obejrzeliśmy kościół, malutkie muzeum i chodziliśmy po ogrodach. Na teren dawnego klasztoru się nie wchodzi.

Klasztor cystersów w Gościkowie – trochę historii

Pięknie odnowione budynki zobaczyliśmy już z parkingu, na którym zostawiliśmy nasz samochód. Klasztor wznosi się na niewielkim wzgórzu, płynie tu rzeka Paklica. Jest trochę  zamieszania z nazwą miejscowości i klasztoru. Pierwotnie miejscowość nazywała się Gastecove, a mnisi nazywali ją Paradysus Santce Mariae, czyli Raj Matki Bożej, później nazwę spolszczono na Paradyż, a następnie wrócono do nazwy Gościkowo. Trochę to skomplikowane.

Dokument fundujący klasztor pochodzi z 1230 roku. Mnichów z opatem Henrykiem na czele sprowadzono z Lechnina. Kościół klasztorny pod wezwaniem Matki Boskiej i św. Marcina został wybudowany prawdopodobnie w XIII wieku. Do klasztoru przylegał drugi kościół św.Ducha. Został on zniszczony w czasie pożaru w 1633 roku.

Cystersi sprowadzeni do Gościkowa ciągle się bogacili i posiadali tyle ziemi, że spowodowało to zawiść sąsiadów. Początek XVI wieku to czas powolnego upadku opactwa. Dla ratowania sytuacji opaci wyprzedawali dobra. Na tych terenach pojawili się też w tamtym czasie zwolennicy reformacji. Król Zygmunt Stary nakazał wybieranie Polaków na opatów, jednak jego nakaz nie był respektowany. W opactwie doszło do konfliktu na tle narodowościowym.

Z upadku dźwignął klasztor opat Marek Łętowski. W 1633 roku wybuchł wielki pożar, który zniszczył kościół i klasztor. Odbudowy podjął się opat Jan Kazimierz Szczuka. Właśnie wtedy budynki zyskały obecny wygląd. W 1772 roku klasztor znalazł się w granicach Prus, a w 1831 roku władze ogłosiły decyzję o jego skasowaniu. Budynki przekazano na działalność oświatową,  obecnie mieści się tu seminarium duchowne.

Klasztor cystersów w Gościkowie
Brama wiodąca na teren klasztoru
Zabudowania klasztorne, do których przylega kościół

Klasztor cystersów w Gościkowie – zwiedzanie

Na stronie internetowej opactwa są podane dokładne godziny, kiedy można je zwiedzać. Najbardziej ogólnie, trzeba być na miejscu o pełnej godzinie. Zwiedza się w towarzystwie przewodnika i za darmo. Na koniec jednak wypada złożyć ofiarę.

Na dziedzińcu poznaliśmy historię opactwa, którą wcześniej wam już opisałam, a następnie udaliśmy się do kościoła. Po wejściu do środka z Marcina i mojego gardła wydobyło się wielki okrzyk uznania dla tego barokowego wnętrza. Nasz przewodnik najpierw zwrócił uwagę na piękne organy, a potem oglądaliśmy ołtarz główny. Znajduje się w nim obraz przedstawiający koronację NMP Pośredniczki Łask, a nad nim obraz przedstawiający św.Marcina w niebie. Oba namalował Feliks Antoni Scheffer. Ołtarz zdobią też rzeźby.

Przewodnik pokazał nam obrotowe tabernakulum z płaskorzeźba przedstawiającą Wieczerzę w Emaus. Po jego bokach znajdują się szafki relikwiarzowe z relikwiami.

Organy
Ołtarz główny
Z bliska
Tabernakulum i relikwiarze

Stalle są już klasycystyczne z  portretami osób związanych z cystersami. Też klasycystyczna jest ambona z personifikacjami Wiary, Nadziei i Miłości. Marcin zdradził, że pamięta księży wygłaszających kazania z ambony.
Bardzo zainteresował nas obraz przedstawiający św. Pawła i jego listy. Oglądaliśmy też średniowieczne pozostałości. Odkryte freski i malowidła na stropach robiły wrażenie. Zobaczyliśmy  bardzo oryginalną chrzcielnicę, drugiej takiej nie widzieliśmy.

Ambona
Chrzcielnica
Obraz ze świętym Pawłem

Ciekawe były jeszcze dwa obrazy. Pierwszy z nich przedstawiał scenę fundacji klasztoru, a drugi Matkę Boską Paradyską ( właściwie kopię obrazu).

Fundacja klasztoru
Górna część tego obrazu
Nawa
Obraz Matki Boskiej

Widzieliśmy też ślad po dawnej świątyni. Miała mieć ona inny kształt niż obecna. Po zamurowaniu wschodnich arkad powstało dzisiejsze prezbiterium.

Dawne freski
Dekoracyjne stropy
Pozostałość dawnego konceptu

Klasztor cystersów w Gościkowie – muzeum i ogród

Muzeum mieści się w jednej małej salce. Obejrzeliśmy tam różne ornaty i inne pamiątki. Marcina szczególnie zainteresował lawaterz

To właśnie lawaterz

Przed kościołem zwróciliśmy jeszcze uwagę na posąg Matki Boskiej, a potem poszliśmy na spacer po ogrodzie, bardzo pięknym o tej porze roku. Z ogrody zresztą najlepiej widać zabudowania klasztorne i kościół. Jest tu romantyczny mostek i stacje drogi krzyżowej. W każdym razie doszliśmy do wniosku, że w Gościkowie klerycy mają wspaniałe warunki, aby w ciszy i skupieniu przemyśleć swoje życiowe wybory.

Figura Matki Boskiej
Ogród

Nieudane poszukiwania danych zabudowań w Bledzewie

W Bledzewie także był klasztor cysterski. Chcieliśmy zobaczyć jakieś resztki, które podobno można było oglądać na Placu Klasztornym. Ale nic takiego nie dostrzegliśmy. Były tu tylko nowe domy.
W kościele pod wezwaniem św. Katarzyny podobno znajdują się obrazy i rzeźby pochodzące z dawnego kościoła klasztornego. Piszę podobno, bo jak możecie się domyślić, nie udało nam się wejść do środka. I tak w sumie nie było po co do tego Bledzewa jechać. Jest to dla nas nauczka, że jeśli coś ma być w kościele, to pewnie kościół będzie zamknięty, a jeśli mają być jakieś resztki, to pewnie nie będzie można ich odszukać.

Bledzew
Kościół w Bledzewie z daleka
Ołtarz zza drzwi

Ale żeby nie kończyć tak pesymistycznie dodam, że jeśli będziecie w pobliżu, koniecznie udajcie się do Gościkowa. My już widzieliśmy wiele klasztorów cystersów: w Krzeszowie, Lądzie, Szczyrzycu, Jędrzejowie, Lubiążu, Wąchocku, Henrykowie, Sulejowie.

chcecie przeczytać o innych miejscach w województwie lubuskim, zerknijcie tu;

interesuje Was, co u nas słychać, obserwujcie nas na Facebooku i Instagramie:

lubicie zwiedzać Polskę, kupcie nasz autorski ebook, informacje na jego temat znajdziecie w tym wpisie, a klikając w poniższe zdjęcie, przeniesiecie się do naszego sklepu.