fbpx
Poddębice
Blog,  Łódzkie,  Polska

Poddębice, bardzo przyjemne miejsce, warto je odwiedzić

Z Pabianic, które Marcin opisał Wam w poprzednim tekście, pojechaliśmy do Poddębic. Byliśmy pod wrażeniem dwóch budowli i parku.

Poddębice. Renesansowy pałac

Poddębice – renesansowy pałac

Najpierw obejrzeliśmy renesansowy pałac. Został wzniesiony przed 1617 rokiem, a jego fundatorem był Zygmunt Grudziński, wojewoda rawski, jeden z przywódców rokoszu Zebrzydowskiego. Dla przypomnienia, był to bunt szlachty przeciwko królowi Zygmuntowi III Wazie, któremu zarzucano faworyzowanie jezuitów i cudzoziemców oraz chęć wprowadzenia władzy absolutnej. Rokosz zakończył się zwycięstwem króla.

Ale wróćmy do oglądania budynku. Byliśmy pod wrażeniem jego urody. Podobały nam się arkadowe krużganki i loggia, a także harmonijny kształt całości. Dziś znajduje się tu Dom Pracy Twórczej i niestety do środka nie udało nam się wejść. Jeżeli Wam się uda, to zwróćcie uwagę na XVII-wieczne freski w kaplicy.

Pałacowa wieża
Pabianice. Pałac
Pałac raz jeszcze

Park zmysłów

Bardzo ciekawym pomysłem było utworzenie wokół pałacu ogrodu zmysłów. Z powody pory roku, my nie mogliśmy w pełni cieszyć się jego urodą. W parku znalazły się instalacje, które pomagają poznać naturę przez różne zmysły: orientację przestrzenną, słuch, wzrok, dotyk i węch. Warto poddać się tej terapii i odpocząć od zgiełku dzisiejszego świata.

W parku jest też pijalnia wód mineralnych, bo na głębokości dwóch kilometrów odkryto wody termalne. Pijalnie mieści się w dawnym kościele ewangelickim. Z powodu covidu obiekt był zamknięty. Popatrzyliśmy więc z zewnątrz i ruszyliśmy do rynku.

Ogród zmysłów
Pijalnia wód w dawnym kościele
Poddębice. Brama
Brama

Poddębice – kościół

A do rynku wybraliśmy się, aby obejrzeć kościół. Było warto. Kościół jest pod wezwaniem św. Katarzyny i pochodzi z około 1610 roku. Ufundowała go Barbara z Karśnickich Grudzińska. Stoi na wzniesieniu, aby widać go było z każdego punktu w mieście. Jest to budowla renesansowa. Z zewnątrz nam się bardzo podobała. Obeszliśmy ją dookoła, licząc, że której drzwi będą otwarte. Nie były.

Może będzie mieć więcej szczęścia, bo obejrzeć bogato zdobiony i złocony ołtarz z przełomu XVII i XVIII wieku z rzeźbami świętych: Wojciecha, Stanisława, Barbary i Katarzyny. Zwróćcie też uwagę na bogato inkrustowaną ambonę. My widzieliśmy to wszystko przez kratę i szybę.

Obok kościoła jest dzwonnica i kaplica Zakrzewskich.

Pabianice. Kościół św. Katarzyny
Kościół św. Katarzyny
Wnętrze kościoła przez szybę w drzwiach

Poddębice – uzdrowisko

Dziś Poddębice stawiają na zmiany. Ma tu być uzdrowisko z prawdziwego zdarzenia, może konkurujące z pobliskim Uniejowem. Miasto chce rozbudować baseny termalne, a park z pijalnią wody już jest, jak wiecie. Cóż, trzymamy kciuki za powodzenie tych planów, w sumie przecież korzystanie z termalnych wód i przebywanie w takich miejscach to przecież naprawdę duża przyjemność i możliwość regeneracji sił.

I tak właściwie powinniśmy być zawiedzeni wizytą w Poddębicach, bo w gruncie rzeczy niewiele udało nam się zobaczyć. Ale miejscowość spodobała nam się na tyle, że zawodu nie odczuwaliśmy. Pewnie kiedyś przyjedziemy tu jeszcze raz.

Spaliśmy w Uniejowie.

Małgorzata Bochenek - Pisywałam teksty o turystyce do największych polskich gazet, robiłam zdjęcia. W 2003 roku napisałam przewodnik po Mazowszu i do dziś ten przewodnik funkcjonuje w obiegu. W życiu zawodowym odbyłam stypendia i staże między innymi w Stanach Zjednoczonych. Byłam dziennikarką, scenarzystą, dyrektorem w PAIZ, analitykiem politycznym i wreszcie ministrem w Kancelarii Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W trakcie podróży prywatnych i służbowych miałam okazję uczestniczyć w obiadach z najważniejszymi światowymi politykami , ale i tuż po wojnie w byłej Jugosławii spać w zagrzebskim hotelu zajętym częściowo przez ludzi wypędzonych z Bośni.