Pałac w Łomnicy z zewnątrz
Blog,  Dolnośląskie,  Polska

Łomnica odnowiony pałac i powrót potomków dawnych właścicieli

Ostatnie miejsce (nie z powodu braku innych miejsc, ale z powodu braku czasu), jakie w czasie tego weekendu odwiedziliśmy, to był pałac w Łomnicy. Trafiliśmy tu przez przypadek, bo właściwie jechaliśmy z Mysłakowic do Wojanowa. Ale jak zobaczyliśmy pięknie odnowiony budynek, postanowiliśmy się zatrzymać, no i Wojanów musi poczekać na nasz kolejny pobyt w okolicy Jeleniej Góry. Tak w ogóle, to Pałac w Wojanowie jest tuż obok i wracając mogliśmy nań spojrzeć przez samochodowe okna.

Pałac w Łomnicy – zwiedzanie

Okazało się, że pałac można zwiedzić. Bilet normalny kosztuje 22 zł, w cenie jest tablet ze słuchawkami. Można poznać historię budowli, jej dawnych mieszkańców, historię odbudowy, a także różne zwyczaje, które niegdyś panowały. Aby wysłuchać wszystkiego, trzeba byłoby spędzić w Łomnicy znacznie więcej czasu, niż dwie godziny, którymi dysponowaliśmy. W tablecie wgranych jest wiele opowieści, trzeba zresztą przyznać, iż bardzo ciekawych.

Zwiedza się pokoje na parterze i piętrze oraz piwnice. Wszystkie meble zostały opisane. W pomieszczeniach są ławeczki, na których można usiąść, aby wysłuchać wybranych historii.

Ozdobny kredens w pałacu w Łomnicy
Takie ozdobny mebel znaleźliśmy w pałacu

Historia

Wygląd piwnic świadczy, że w miejscu obecnej budowli była niegdyś renesansowa. Pierwszymi właścicielami był ród von Zedlitz. W 1720 roku pałac przebudowano w stylu barokowym. W 1738 roku dobra nabył kupiec z Jeleniej Góry Christian Menzel. Nie był on arystokratą i na zakup posiadłości musiał uzyskać zgodę samego cesarza.

Włości odziedziczył jego syn, który otoczył zabudowania parkiem. W tym samym czasie dobudowano drugi budynek, tak zwany Dom Wdowy. Majątek pozostał w rękach rodziny Mentzel do 1809 roku. Później szybko dwukrotnie zmieniał właścicieli, aż w 1835 roku Łomnicę nabył pruski ambasador przy dworze sycylijskim Carl Gustaw Ernst von Kuster.

Już w 1838 roku miała miejsce kolejna przebudowa pałacu w duchu biedermeierowskim. W 1945 roku wysiedlono rodzinę von Kuster. W pałacu mieściła się najpierw szkoła rolnicza, a potem podstawowa. Od roku 1970 budowla stała pusta. W Domu Wdowy mieściła się dyrekcja PGR-u. W 1992 roku potomkowie rodziny von Kuster wraz z polskim wspólnikiem nabyli dawny majątek.

Pałac w Łomnicy, jadalnia
Jadalnia
Pałac w Łomnicy, pokój muzyczny z fortepianem
Pokój muzyczny

Pałac w Łomnicy dziś

W pałacu mieści się muzeum, zwiedza się parter i pierwsze piętro, na drugim mieszkają właściciele. W Domu Wdowy znajduje się hotel i restauracja. My po obejrzeniu pałacu posiedzieliśmy chwilę na leżakach w ogrodzie, a potem poszliśmy coś zjeść. Zgodnie z sugestią pani sprzedającej bilety poszliśmy do tańszej restauracji, mieszczącej się po drugiej stronie drogi. Tu w dawnych zabudowaniach gospodarczych mieszczą się sklepy sprzedające wyrobu z lnu, produkty z gospodarstwa. Najbardziej oblegana była jednak samoobsługowa restauracja Stara Stajnia.

Pałac w Łomnicy z zewnątrz
Sypialnia
Dawna szkolna klasa w pałacu w Łomnicy
Dawna szkolna klasa
Dawna pralnia w piwnicy pałacu
Dawna pralnia w pałacowej piwnicy
Pałacowa kuchnia
Kuchnia
Dom Wdowy, dziś hotel i restauracja
Leżak w ogrodzie
Na takim leżaczku można odpocząć
Pałac w Łomnicy. Zabudowania gospodarcze z restauracją i sklepami
Zabudowania gospodarcze z restauracją i sklepami

Przed Marcinem w kolejce grzecznie stał właściciel, który zamówił gołąbki. Mówił po polsku z charakterystycznym niemieckim akcentem.

Cenę biletów normalnych już Wam podałam, inne szczegóły, w tym ceny biletów ulgowych i godziny otwarcia znajdziecie na stronie pałacu.

lubicie Dolny Śląsk, zerknijcie tu:

chcecie wiedzieć, co u nas słychać, obserwujcie nas na Facebooku i Instagramie

fascynuje Was Polska i chcecie odwiedzić piękne miejsca, kupcie nasz ebook, szczegóły na jego temat znajdziecie w tym wpisie, a gdy klikniecie w poniższy obrazek, przeniesiecie się do naszego sklepu.

Poniższy link jest afiliacyjny, będzie nam miło, jak z niego skorzystacie.