Blog,  Mazowieckie,  Polska

Zwiedzanie Szydłowca – warto tu wstąpić

Zwiedzanie Szydłowca można zaplanować po drodze z Warszawy do Krakowa (lub odwrotnie), można też przyjechać tu specjalnie i nie będzie to stracony czas, bo miasto ma wiele do zaoferowania i właśnie przechodzi przyspieszoną rewaloryzację. Nie zachęcałam, abyście tu przyjechali przed paroma miesiącami, bo wtedy zamek był w remoncie.

Zwiedzanie Szydłowca – kościół św.Zygmunta

Od początku XIII wieku miejsce to na swoją siedzibę wybrała rodzina Odrowążów, która później przybrali nazwisko Szydłowieckich. To oni na początku XVI wieku ufundowali kościół św. Zygmunta, w którym to kryją się wspaniałe skarby. Zwróciliśmy uwagę na strop modrzewiowy pokryty polichromią. Także ściany kościoła pokryte są renesansową polichromią.

Kościół

Ołtarz główny jest późnorenesansowy, powstał w latach 1618-1627 i należy do najcenniejszych zabytków w tej części Polski. Niestety nie mogliśmy obejrzeć płyty grobowej Mikołaja Szydłowieckiego, bo znajduje się ona w prezbiterium, tylko z daleka widzieliśmy, że jest wykonana z czerwonego marmuru. Zwróciliśmy też uwagę na gotycką kamienną chrzcielnicę. No i oczywiście rzucał się w oczy nagrobek Mikołaja Radziwiłła i jego żony Marii. Pochodzi on z 1805 roku i przedstawia leżącą kobietę. Postać kobiety wykonano z białego marmuru.

Freski
Grób Radziwiłłów

Zwiedzanie Szydłowca – Ratusz

W Rynku zachwyca Ratusz. Należy do najcenniejszych zabytków późnorenesansowego budownictwa świeckiego w Polsce. Również dziś swoją siedzibę mają tu władze miejskie. Naszą uwagę zwróciła ładna wieża, zakończona hełmem. Było już za późno i nie weszliśmy na nią. Klucz znajduje się w mieszczącym się na Rynku Biurze Informacji Turystycznej. Odwiedziliśmy natomiast mieszczącą się w podziemiach kawiarnię. Niestety zepsuł ekspres i kawy nie wypiliśmy.

Wspaniały Ratusz
Trochę nietypowe ujęcie

Zwiedzanie Szydłowca – zamek

Już nie w samym Rynku, a na północny zachód od niego,  znajduje się świeżo odnowiony gotycko-renesansowy zamek i otaczający go park. Zamek zbudował na sztucznie usypanej wyspie Mikołaj Szydłowiecki w latach 1470-1530. Był on kasztelanem sandomierskim i podskarbim wielkim koronnym. W ówczesnym czasie zamek był dwupiętrowy, kamienny, zbudowany na planie prostokąta, miał po trzy komnaty na parterze i pierwszym piętrze, na drugim mieściła się sala reprezentacyjna.

Wnętrza miały portale z miejscowego kamienia, polichromowane stropy kasetonowe, piece z wielobarwnych kafli i ozdobne posadzki.

Jednak dzisiejszą formę zamek zawdzięcza Radziwiłłom, którzy zostali właścicielami Szydłowca w 1548 roku. Mikołaj Krzysztof Radziwiłł Sierotka dokonał gruntownej modernizacji zamku, między innymi rozbudował loggię wschodniego skrzydła i dobudował bastiony z balkonami widokowymi. Anna Sapieżyna po śmierci ostatniego spadkobiercy Macieja Radziwiłła kupiła w 1802 roku zamek i urządziła go w stylu empirowym. Niestety namówiona przez księcia Druckiego Lubeckiego odsprzedała dobra Królestwu Polskiemu. Po powstaniu listopadowym obszar Królestwa stał się częścią Rosji i od tego czasu zamek popadał w ruinę.

Zamek
Wejście do muzeum

Podczas II wojny Niemcy zrobili tu getto, skąd wywozili mieszkających w Szydłowcu Żydów do Majdanka.

Dziś jest odnowiony, mieści się w nim restauracja, a w drugiej części Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych. Muzeum jest malutkie, ale ciekawe. Ze starych dekoracji, udało nam się dostrzec jedynie portal, ale zasłaniał go stojak reklamowy restauracji i trudno było zrobić zdjęcie.

Instrumenty muzyczne
I jeszcze inne
Portal

W mieście znajduje się jeszcze cmentarz żydowski. My zwiedzaliśmy po drodze i już nie mieliśmy czasu, aby go zobaczyć.

lubicie zwiedzać województwo mazowieckie, kliknijcie tu;

jeździcie po Polsce i szukacie interesujących miejsc do zobaczenie, kupcie nasz ebook, w tym wpisie znajdziecie szczegóły, a klikając w poniższe zdjęcie przeniesiecie się do naszego sklepu.

Jeśli lubicie spacery po ciekawych miejscach, w których żyli niezwykli ludzie, wybierzcie się z nami do Konstancina.