Blog,  Małopolskie,  Polska

Kościół św. Leonarda w Lipnicy Murowanej

Lipnica Murowana kojarzy się przede wszystkim z konkursem na najdłuższą palmę wielkanocną, ale my tu przyjechaliśmy, aby obejrzeć wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO kościół św. Leonarda. Samochód zostawiliśmy w Rynku, ale śmiało mogliśmy podjechać pod sam kościół, bo jest tu mały parking. Kościół znajduje się na cmentarzu. Oczywiście był zamknięty i już obawialiśmy się, że niepotrzebnie do Lipnicy przyjeżdżaliśmy, kiedy na tablicy informacyjnej znaleźliśmy numery telefonów, pod które należy dzwonić, aby zobaczyć świątynię w środku. Marcin dodzwonił się do księdza proboszcza i po kilku minutach pojawiła przemiła pani Aneta i wpuściła nas do środka.

Kościół św. Leonarda
Kiedy przyjechaliśmy tu, nie wiedzieliśmy, że dąb uratował świątynię w czasie powodzi
Dzięki temu, że znajduje się na cmentarzu, kościół uniknął przebudowy

Kościół św. Leonarda – historia

Wzniesiono go pod koniec XV wieku. W XVII wieku dobudowano podcienia (tzw. soboty). Dzięki temu, że znajdował się z dala od miejscowości, na cmentarzu, uniknął większych przeróbek. Historycy sztuki zainteresowali się nim na początku XX wieku. W XX wieku poddawano go także renowacjom. W 1997 roku o mało nie zniszczyła go powódź, woda sięgała w kościele aż do wysokości 180 cm. Aby uniknąć zabrania świątyni przez wodę, przymocowano ją do sąsiedniego dębu. Renowację zakończono w 2000 roku. W 2003 roku został wpisany na listę UNESCO.

Kościół św. Leonarda
Patrząc na kościół św. Leonarda łatwo wyobrazić sobie, jak wyglądały świątynie w XV wieku

Kościół św.Leonarda – zwiedzanie

Dzięki temu, że sama bryła kościoła właściwie nie została zmieniona, możemy dziś zobaczyć, jak wyglądała typowa świątynia w XV wieku w Małopolsce. Kościół wzniesiono z drewna modrzewiowego, na kamiennym fundamencie, który okazał się na tyle silny, że przetrwał powódź. Kościółek składa się z nawy i prezbiterium. Dobudowane podcienie miały służyć pielgrzymom.

Kiedy weszliśmy do środka, trochę nas zatkało, nie spodziewaliśmy się tak pięknych malowideł na ścianach i suficie. Najstarsze malowidła są na suficie i pochodzą z XV wieku. Są to powtarzające się wzory. Malowidła ze ścian prezbiterium pochodzą z 1689 roku. Przed naszymi oczami ukazała się Ostatnia Wieczerza. Za ołtarzem głównym można zobaczyć Ukrzyżowanie Chrystusa, a także słup pogańskiego bożka Światowida.

Kościół św. Leonarda
Ostatnia wieczerza, tak ją widział średniowieczny artysta
To malowidła zachowało się świetnie
A tak udekorowano sklepienie i chór
Tajemniczy słup

Malowidłami pokryto też małą ambonę, która dodawała świątyni wiele uroku. Namalowano na niej postacie ewangelistów i motywy roślinne.

Stąd kiedyś głoszono kazania

Ołtarze

Do niedawna w lipnickim kościele znajdowały się trzy gotyckie ołtarze. W 1992 roku zostały skradzione ze świątyni i na szczęście odzyskane, ale nie wróciły już na swoje miejsce, tylko oddano je w depozyt do Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie. Dziś w świątyni są jedynie kopie. Na ołtarzu głównym przedstawiony został patron świątyni św. Leonard (w środku) w towarzystwie św. Wawrzyńca i św. Floriana.

Pod posadzką świątyni znajdują się ciała Antoniego i Józefiny Ledóchowskich, rodziców św.Urszuli i błogosławionej Marii Teresy.

Kościółek zrobił na nas bardzo duże wrażenie.  Postanowiliśmy odwiedzić inne kościoły i cerkwie wpisane na listę UNESCO.

Lipnica

Tymczasem wróciliśmy do centrum Lipnicy, mijając po drodze pozostałe kościoły. Najpierw parafialny pod wezwaniem św. Andrzeja Apostoła, który jest najstarszą świątynią w Lipnicy. Kościół powstał w 1363 roku z fundacji króla Kazimierza Wielkiego. Wewnątrz jest figura Matki Bożej z Dzieciątkiem z 1370 roku, ale jej nie widzieliśmy, bo nie chcieliśmy już niepokoić księdza proboszcza. Bliżej rynku jest trzeci z lipnickich kościołów pod wezwanie św. Szymona. Kościół wybudował Stanisław Lubomirski jako jego wotum za zwycięstwo pod Chocimiem. Obok kościoła jest XVI-wieczna studnia z cudownym źródłem. Woda ma pomagać w chorobach gardła, oczu i leczyć niepłodność.

Władysław Łokietek z palmami na tle kościoła św. Szymona

Obok kościoła św. Szymona w 1998 roku stanął pomnik króla Władysława Łokietka, który nadał Lipnicy prawa miejskie (odebrano je w 1934 roku). Podczas naszej wizyty był udekorowany palmami. Zapominałam bowiem napisać, iż byliśmy tam w przeddzień Niedzieli Palmowej. Rynek jest zabudowany zabytkowymi domami, ale na nas nie zrobiły one wielkiego wrażenia.

Rynek w Lipnicy

Żałujemy jednak, że nie weszliśmy do wnętrza dwóch pozostałych kościołów, ale musieliśmy ruszyć dalej, aby zdążyć jeszcze zobaczyć klasztor w Szczyrzycu.

chcecie poznać więcej miejsc w Małopolsce, zerknijcie tu;

jesteście ciekawi, co u nas słychać, obserwujcie nas na Facebooku i Instagramie;

lubicie zwiedzać niezwykłe miejsca w Polsce, kupcie nasz ebook, więcej informacji na jego temat znajdziecie w tym wpisie, a gdy klikniecie w poniższy obrazek, przeniesiecie się do naszego sklepu.