zwiedzanie Druskiennik
Blog,  Litwa

Druskienniki, tu gdzie przyjeżdżał Piłsudski

Drugi dzień naszego weekendu spędziliśmy na Litwie, a konkretnie w Druskiennikach. Zgodnie z radą naszego miłego gospodarza przekroczyliśmy granicę za miejscowością Rutka Tartak. Tablice informują o projekcie drogi do granicy, współfinansowanym z pieniędzy unijnych. Na razie jest to solidnie utwardzony trakt, ale bez żadnego asfaltu. Można ta drogą spokojnie jechać. Po 2 kilometrach dojeżdża się do tablicy informującej, iż tu jest granica.

Druskienniki
Granica, a droga prawie polna

Tuż za nią, już po litewskiej stronie, zaczyna się asfalt. Na miejsce trafiliśmy bez trudu, ale muszę przyznać, że posługiwaliśmy się wskazówkami z iphona.

Czytaliśmy trochę o tym uzdrowisku, ale i tak po wyjściu z samochodu zaskoczyło nas powietrze.Druskienniki leżą w lesie i mają bardzo łagodny klimat. Nie odczuwaliśmy gorąca, tylko przyjemne ciepełko, wiaterek był ciepły i leciutki. Nie dziwiło nas, iż był to słynny kurort w II Rzeczypospolitej.

Aleja w centrum miasta

Upodobał go sobie marszałek Piłsudski, który bywał tu regularnie. Niektórzy twierdzą, że uroku dodawała temu miejscu zaprzyjaźniona z marszałkiem lekarka Eugenia Lewicka.

Druskienniki założył król Stanisław August Poniatowski, na mocy jego dekretu w 1794 otrzymało ono status miejscowości leczniczej.

Zakład przyrodoleczniczy

Komunizm nie zdołał zniszczyć uroku uzdrowiska, a obecne działania władz również zmierzają w dobrym kierunku. Zachowały się niektóre drewniane, przedwojenne wille, są odrestaurowane sanatoria, a te nowe, również dobrze wpasowują się w klimat miasta.

Druskienniki oryginalne fontanny

Stary park nad Niemnem, który niegdyś nosił imię Józefa Piłsudskiego, jest zadbany, pełno w nim kwiatów. Są też rzeźby.

Pani raczej mocno zbudowana

Po rzece pływają statki spacerowe.

Rzeka trochę dzika

Przy alejkach są przyjemne kawiarnie. Idealne miejsce na spacer lub przejażdżkę na rowerze.

I park nad rzeką

Zastanawialiśmy się, ile czasu trzeba spędzić w Druskiennikach, aby przejść wszystkie trasy spacerowe. Doszliśmy do wniosku, że dużo. Spokojna, a może lekko senna atmosfera najwyraźniej nie udziela się włodarzom miasta. Ostatnio wybudowano dwie całkiem nowe atrakcje: Aquapark i sztuczny stok narciarski.

Miejscowa atrakcja aquapark

Chętnych nie brakuje. Słyszy się wszędzie cztery języki: litewski, polski, białoruski i rosyjski. Ale w restauracji kelner chciał rozmawiać tylko po angielsku. Aquapark znajduje się w samym centrum miasta tuż koło deptaku i parku. Natomiast sztuczny stok jest przy wjeździe do miasta.

W Druskiennikach jest też jezioro, można oczywiście popływać po nim łódeczką i karmić wiecznie głodne kaczki.

Miłe jezioro

Druskienniki to przede wszystkim sanatoria. Są tu źródła mineralne, solankowe i borowina. Bardzo podobała nam się przyjazna atmosfera panująca w mieście, brak komercyjnej nachalności. Samochód można było zostawić w wielu miejscach bez płacenia. W niedzielę wszystkie sklepy były otwarte. Jest dużo restauracji ze smacznym jedzeniem. Po kilkugodzinnym pobycie w Druskiennikach byliśmy bardzo odprężeni i zrelaksowani.

I chyba dlatego, aby zepsuć sobie humor, bo człowiek dziwny jest, udaliśmy się do muzeum komunizmu w Parku Grutas.

Park Grutas
Muzeum komunizmu

Obejrzeliśmy duże ilości Leninów i innych, widzieliśmy salę zebrań partyjnych i zjedliśmy posiłek w knajpie, gdzie obsługiwali nas kelnerzy w czerwonych chustach.I to był koniec naszej wycieczki. Czekała nas już tylko droga powrotna do Warszawy.

chcecie przeczytać o innych miejscach na Litwie, zerknijcie tu;

interesuje Was, co u nas słychać, obserwujcie nas na Facebooku i Instagramie:

lubicie zwiedzać Polskę, kupcie nasz autorski ebook, informacje na jego temat znajdziecie w tym wpisie, a klikając w poniższe zdjęcie, przeniesiecie się do naszego sklepu.

Poniższy link jest afiliacyjny, będzie nam miło, jak z niego skorzystacie.