Blog,  Małopolskie,  Polska

Zwiedzanie Krynicy, raczej szybkie

Zwiedzanie Krynicy było ekspresowe, bo podczas tego weekendu zdążyliśmy jeszcze odwiedzić Bardejów. Miejsce noclegowe wybraliśmy w centrum, aby wszędzie było blisko. Zdecydowaliśmy się na Pensjonat „Witoldówka”, miejsce ponoć kultowe.

Do Krynicy wybraliśmy się po obejrzeniu świetnego filmu  Lecha Majewskiego  „Angelus” o śląskich prymitywistach. Na Katowice i Śląsk przyjdzie czas podczas innych pór roku, ale Krynica z Nikiforem była w sam raz na wiosenny wyjazd.

Zwiedzanie Krynicy – muzeum Nikifora

Muzeum Nikifora

Muzeum mieści się w pięknym budynku, a właściwie willi o wdzięcznej nazwie „Romanówka”. Obejrzeliśmy krótki film dokumentalny o Nikiforze, jest tu dużo fotografii, przedmioty, których używał,  zestawy do malowania oraz obrazy. Tych ostatnich niespecjalnie dużo. Ale pozwalają zauważyć charakterystyczne dla jego twórczości motywy, a są to: stacja kolejowa, kościół oraz ładne budynki.

Nikifor
Rysunek Nikifora
I jeszcze jeden

W osobnej sali znajdują obrazy innych prymitywistów, w tym śląskich.

Zwiedzanie Krynicy
A to już prymitywiści śląscy

Piszę zdawkowo, ale naprawdę warto tu zajrzeć, bo muzeum sporo mówi o artyście. Świadomie używam słowa „artysta”, by nie było żadnych wątpliwości co do oceny spuścizny Nikifora.

Zwiedzanie Krynicy – okolice Parku Zdrojowego

To chyba główne miejsce
To nasz pensjonat

Sama Krynica jest bardzo kurortowa  i niestety nie uniknęła chaosu architektonicznego. Ładne są stare wille w pobliżu Parku Zdrojowego, sam park też pięknieje. Wrażenie robi fontanna ze zmieniającym się światłem. Główna pijalnia wód jest w remoncie. Trochę zdziwiły nas puste kwietniki, bo przecież posadzenie kwiatków to nie jest ani ogromny wysiłek, ani koszt. Poza ścisłym centrum nie jest już jednak tak pięknie. Trochę straszą budynki rodem z PRL, ale niestety także te zupełnie współczesne.

Mniej ładne fragmenty miasta

Zwiedzanie Krynicy – Góra Parkowa

Wjechaliśmy na Górę Parkową, z której rozciąga się wspaniały widok na okolicę. Są tu kawiarnie i restauracja, a dla dzieci liczne atrakcje, czyli różnego rodzaju zjeżdżalnie. Nam wystarczyła trawa i ławka. Usiłowałam zrobić ładne zdjęcia, aby móc zamieszczać na facebooku „obrazki do poduszki”.

Widok z Góry Parkowej

Zwiedzanie Krynicy – wieczór

Wieczorem okolice deptaku tętniły życiem. Na scenie trwał koncert, wokół fontanny biegały dzieci, a ludzie robili zdjęcia zmieniającym się barwom, w kawiarniach i restauracjach również pełno. Aż trudno wyobrazić sobie, jak tu wygląda w sezonie, bo dowiedzieliśmy się, że to jeszcze nie jest sezon. Na szczęście w naszym pensjonacie było cicho.

Kolorowa fontanna

Zwiedzanie Krynicy – Muzeum Zabawek

Następnego dnia odwiedziliśmy Muzeum Zabawek. Kolekcja jest naprawdę imponująca, a i tak dowiedzieliśmy się, iż większa jej część znajduje się w Kudowie Zdrój. Ale nic dziwnego, bo rodzina zbiera zabawki od czterech pokoleń. Nam podobały się zabawki z XIX wieku, ale także sentyment wzbudziły te, które pamiętamy z własnego dzieciństwa. Warto tu wejść, aby przypomnieć sobie dawne czasy i dać się ponieść chwilowemu zdziecinnieniu.

Muzeum zaprasza
Uszatek z piłkarzykami
Stare lalki

Zwiedzanie Krynicy – Jaworzyna Krynicka

Ostatnim punktem naszego weekendowego programu był wyjazd kolejką gondolową na Jaworzynę Krynicką. Dolna stacja kolejki znajduje się około 5 kilometrów od centrum. Wagoniki są czteroosobowe. Na górze są restauracje, piękny widok i liczne szlaki turystyczne. Oczywiście Marcin już zaplanował całodzienną wędrówkę, ale odbędziemy ją innym razem.

Węzeł szlaków

Teraz odwiedziliśmy schronisko znajdujące się około 100 metrów poniżej szczytu oraz będące w jego sąsiedztwie Muzeum Górskie.

Muzeum Górskie
Widoki

Pamiętajcie, aby wziąć ze schroniska klucz. Szkoda było jechać z powrotem, bo z góry widoki były fantastyczne.

chcecie poznać więcej miejsc w Małopolsce, zerknijcie tu;

jesteście ciekawi, co u nas słychać, obserwujcie nas na Facebooku i Instagramie;

lubicie zwiedzać niezwykłe miejsca w Polsce, kupcie nasz ebook, więcej informacji na jego temat znajdziecie w tym wpisie, a gdy klikniecie w poniższy obrazek, przeniesiecie się do naszego sklepu.