ruiny zamku Siewierz
Blog,  Polska,  Śląskie

Zamek Siewierz w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej

Postanowiliśmy kontynuować zwiedzanie zamków w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Tym razem zdecydowaliśmy się zobaczyć zamek Siewierz. Nasza nawigacja zawiodła nas co prawda pod kościół (na szczęście nie do zalewu), ale po konsultacji społecznej udało nam się dotrzeć na pusty o tej porze roku parking.

Zamek Siewierz – do środka się nie dało

Zamek obejrzeliśmy z każdej strony, ale do środka nie udało się już wejść. Widać rozpoczął się sezon zimowy, a miejscowej wspólnocie, która jest właścicielem obiektu, nie chce się sprzedawać biletów. Ale szczerze mówiąc ruiny zawsze lepiej wyglądają z zewnątrz, więc nawet bardzo nie żałowaliśmy tego braku możliwości wejścia do środka. Na tablicach informacyjnych jest zamieszczona historia zamku, z którą się zapoznaliśmy.

Zamek Siewierz
Ruiny wskazują, że zamek do ogromnych nie należał
Niebo było tego dnia wyjątkowo piękne
I jeszcze z tej strony

Zamek Siewierz – trochę historii

Zamek murowany powstał na początku XIV wieku. Składał się z okrągłej wieży ( być może powstała nawet w XIII wieku ), domu mieszkalnego, murów obronnych i fosy. Sprzeczne są dane, kto rozpoczął budowlę, natomiast zakończył ją książę cieszyński Kazimierz I. Jeden z późniejszych właścicieli (książę Wacław I) sprzedał zamek wraz z księstwem biskupowi krakowskiemu  Zbigniewowi Oleśnickiemu i od tego czasu stał się wraz z księstwem własnością biskupów krakowskich. Okres istnienia samodzielnego księstwa siewierskiego to lata 1443 do 1790. Biskupi krakowscy rządzili na tych terenach twardą ręką.  Księstwo miało przywilej katowski i istniało nawet powiedzenie „kradnij, zabijaj, ale Siewierz omijaj”.

Zamknięte wejście
Ruiny raz jeszcze, razem z tym niebem
Widok na most

Podczas potopu szwedzkiego stacjonowały tu oddziały Stefana Czarnieckiego, a następnie oddziały szwedzkie. Zamek był przez biskupów przebudowywany. Piotr Tomicki wzniósł tu renesansowy gmach. Ostateczny kształt uzyskał w XVIII wieku, powstało wschodnie skrzydło zamku, a jego wieżę przykryto barokowym hełmem. Księstwo siewierskie przyłączono do Rzeczpospolitej dopiero w 1790 roku, a  reaktywowano na krótko w czasach Napoleona. Tymczasem zamek zmieniał właścicieli i stopniowo popadał w ruinę. Ostatecznie został opuszczony w 1839 roku.

Zamek Siewierz – co nam się podobało

Nam podobała się wieża oraz zwodzony most. Most został zrekonstruowany przez zarządzającą zamkiem wspólnotę. Przypomina o tym, że zamek wybudowano na sztucznej wyspie i był naprawdę trudno dostępny. Na wieży znajdował się kiedyś barokowy hełm. Wyraźnie widać zarys renesansowych budynków mieszkalnych.

Zamek Siewierz w Parku Miniatur obok Zamku Ogrodzieniec

Warto obejść budowlę dookoła, bo z każdej strony wygląda nieco inaczej. Podczas naszej wizyty rynek był remontowany, a my w pogoni za następnymi zamkami nie zwiedziliśmy Siewierza. Są tu interesujące kościoły, spichlerze i kamienice. A niedaleko rozciąga się wspomniany na początku tekstu zalew. Będzie dobry powód, aby tu wrócić i może wtedy uda nam się wejść za zamkowe mury. Na pewno o tym napiszemy.

Siewierz

Przy pisaniu korzystałam z książki „Zamki Jury i okolice” Jerzego Pleszyniaka.